torsdag 10 december 2009

Orienterings dikter

Hej allesammans!

Under förträffen i Borås gavs det ut en frivillig uppgift till alla: Att skriva en dikt om orientering!
Som OL-chef får jag buga och bocka för alla fina dikter som strömmat in via mail! Jag har nu den äran att få presentera dessa dikter här under och den dikten i fet stil utsågs till den vinnande för den här gången. Därför har poeten till denna dikt, Ellinor Eriksson, vunnit det hemliga priset, en månad med musiktjänsten Spotify Premium!

Det var mycket jämt mellan flera dikter, men fortsätt med er poesi så kanske det blir en till dikt-tävling till sommaren!

Dikt 1

Orientering är bra,
tycker i alla fall ja!
Man måste kunna läsa en karta,
inte bara sitta och lata!
Det gäller att springa fort,
på stig och i lort.
Om man kontrollerna lyckas finna,
har man en god chans att vinna.
Orientering är kul,
mycket roligare än jul!

/Andreas Hultqvist

Dikt 2

ROSOR ÄR RÖDA.
VIOLER ÄR BLÅ.
ORIENTERING ÄR NÅTT,
SOM MAN INTE KAN MOTSTÅ!

/Calle Boman

Dikt 3

Orientering måste vara världens mest älskade sport.
För den sporten gör vi orienterare vad som helst!
Hur ofta offrar du i andra fall en hel helg fylld av timtals väntan i regn, lera, kyla eller hetta för att sedan träffa denna stora kärlek i några ynka minuter och sedan återvända till den djupa leran eller den stekande solen? Nej, inte så ofta va! Men under dessa få minuter har du hunnit uppleva både kärlek, hat, lycka och sorg.
Kärleken till naturen, hatet och svordomarna när du upptäcker att du har sprungit i fel kurs de senaste 5 minuterna, lycka när du efter många om och men hittar du letat efter och sorgen vid målgången då du, mitt i lyckan över att ha kommit i mål, vet att du för den här gången lämnat ditt livs kärlek kvar i skogen.
Med det här vill jag säga att orientering inte bara är din sport, det är ditt liv!

/Ebba Jansson Järpling

Dikt 4

En del springer bort sig
en del stämplar fel
en missar starten, med timmar
en del kommer hem
men en del saknas än
det är säkert bra
men så gör inte ja

för när pulsen snabbt ökar
när man springer o spökar
då känner man behovet att vinna
för när man läser o brötar
när man hoppar o stökar
då vill man alla kontroller finna
och när allt detta e slut
och det är dags att gå ut
från duschen
de e då de e mysigt
att snacka o göra nåt busigt
med allt detta skönt folk
och när allt detta är slut
och det är dags att gå ut
från tävlingen
de e de jag inte gillar
plus att jag inte gillar sillar
de e därför en del kommer hem
men en del saknas ju än...

/Ellen Johnsson

Dikt 5 - Grejen med orientering...

Något som gör att jag kommer på andra tankar,
även fast hjärtat bultar och bankar.
Bara koncentrerar mig på vad jag ska göra,
inte ens hackspetten i trädet kan jag höra.
Orientering är en sport för både stora och små,
ända går tävlingen ut på att motståndarna slå.
Jag springer över kottar, stenar och stubbar,
men ser bara massa gamla gubbar.
Jag springer över stockar och stenar,
i ögonen får jag vassa grenar.
Fast oj, nu sprang jag åt helt fel håll,
å har tappat all kontroll.
Äntligen har jag hittat ett nytt spår,
hoppas att jag nu till kontrollen når.
Orientering är en sport i alla väder,
man kommer sällan i mål med rena kläder.

Jag säger bara tre saker till om orientering...

Varför springa och fjanta efter en boll?
Mycket roligare är det att hitta en kontroll!
Varför sitta och skumpa på en hästrygg?
...i skogen känner jag mig mer trygg!
Varför kasta och slänga som Ara?
Det är härligare att ner för en backe fara!

Jag har helt klart valt rätt sport!!

/Ellinor Eriksson

Dikt 6

Om du äter för mycket smör,
finns det risk att du får fetma och dör.
Om du dricker för mycket läsk,
kommer det att sätta sig direkt på ditt fläsk.
Du kommer att få en haka med häng,
och inte ens ha ork till att gå upp från din säng.
Bara genom ansträngningen till toaletten,
uttränger sig direkt svetten.
När telefonen bredvid dig ringer,
kan du inte svara för du orkar inte lyfta ett finger.
Då är det väldigt stor kris,
kanske kvävas av din egen fis.
Jag har ett förslag till dig,
och jag hoppas att du lyssnar på mig...
Om du vill orka mera,
börja att ORIENTERA!! :D

/Emma Bjessmo

Dikt 7

Orienteringsgubben vill aldrig komma hem,
utan en seger i H75!
Han har ont i vaden, är skadad och så,
men tror han kan slå Lennart ändå!

Hahaha, han skrattar han njuter,
Lennart bommade säkert 8 minuter!
Men tystare blev dock han sen,
var sjutton är kraftledningen?

Han var på andra sidan kartan, han blir arg, börjar brinna,
han måste slå Lennart...måtte han hinna!
Vid sista kontrollen ser han vid en brant,
kan det va' Lennart det är inte sant!?

Var det verkligen Lennart bland myggor, bland mal?
Nej, det var en skallgångspersonal,
två poliser, en helikopter och en hund
Ja, han hade varit ute en stund

När han kommer i mål blev han så sur att han svimmar,
Lennart slog honom med tre/fyra timmar!!
Han tar bilen raka vägen hem,
nej, idag blev det ingen seger i H75.

(Jag kom på dikten i Borås någonstans...
...nu är det bara att be om usel konkurrens)

/Fredrik Regborn

Dikt 8

Orientering är kul,
bättre än jul!
Fast man ibland kommer bort...
...är det ändå min favorit sport!

/Hanna Gustafsson

Dikt 9

Orientering är kul,
min kompis är ful
och snart är det jul...

/Jacob Ahlström

Dikt 10

Att springa snabbare än vad de flesta klarar av
Att koncentrera sig mer än vad de flesta klarar av
Att springa säkrare än de flesta klarar av
Att läsa kartan bättre än vad de flest klarar av
Att läsa naturen bättre än de flesta klarar av
Att träna mer än vad de flesta klarar av
Att kämpa mer än de flesta klarar av
Att vilja mer än vad de flesta klarar av
Det är det som krävs för att bli bäst
För att bli bäst i orientering!

/Lukas Tengendal

Dikt 11

OL äger...
liksom detta konfa-läger!
Där får vi kollen,
när vi ska ta kontrollen.

/Martin Hunhammar

Dikt 12

Orientering, denna grymma sport,
med karta o kompass man springa bort.
Pinnen flitigt användes,
vid varje kontroll en stämpling sker.
Sen bär det av i ny kurs framåt,
ty ingen vila här passar in.
Ju längre mot målet man närmar,
desto fler bommar vankas.
Oavsett om solen skiner eller regnet faller,
glada orienterare i kärren bada.
Vattnet skvätter och mossan flyger,
målet närmar o Konfa hejar.

/Mattias Jacobsson

Dikt 13

Orientering är en passion och livsstil.
Att ge sig ut i skogen och springa över de gula nedfallna löven en tidig höstmorgon.
Att se ens djupa andetag förvandlas till kondens och höra skogen tala.
Det lugnet man får gör att man kämpar vidare.
Vid en tävling vill man alltid prestera sitt bästa och vinna,
men blir det förlust, så se det som att du vann en sak:
Du vann en rolig del i livet!

/Mi Kind

Dikt 14

Orientering...orientering....Vad är det??
Det är i alla fall ingen fet get,
utan en sport med mycket let!
Springa fort i varje ort,
stämpla rätt är inte lätt.
Fatta karta och kompass, se till att redan varit på dass.
Starten går och du gör spår.
Som först startande, inget latande.
Första kontroll, med mycket koll,
Andra kontroll, börjar få håll.
Känna känslan att bara flyga igenom en skog,
det är som att vara som en stor plog.
Ingen bom bara spik, är trött som ett lik.
Med gegga upp till knäna,
skymtar snart målet mellan trän’a.
Stämpla sista kontroll och känna ”detta är min grej, ingen slår mej”.
Framme i mål, går mot dusch, det har gått bra, så säger inte usch.
När jag kliver upp på prispallens topp,
är mina tankar redan på nästa lopp.
För mig är detta givet, att orientering är livet!

/Nina Hallor

Dikt 15

Orientering är för dom som inte vill vara hemma,
och sitta på lyxtoa och klämma.
Istället på utedass gå,
och umgänge få.
Orientering är för de flesta,
även de bästa...
eller dom som bara vill gå,
och inte dom bästa kilometertiderna få.
Gammal som ung,
liten som tung...
...alla vi glädjen får när vi kontrollerna hittar,
och när vi vet att orienteringssjukan inte längre smittar!
i orientering finns de många arga gubbar,
men också många coola snubbar.
Brötiga hyggen, leriga mossar,
sega backar och knuten på skon som lossar.
allt är skit,
men vi vill ändå dit!
Orientering är helt klart bäst...
...och de vi älskar mest!

/Matilda Martinsson, Oskar Jensen & Felicia Stuhlhofer

Dikt 16

Orientering är frihet
Frihet är livet
Livet är underbart
Underbart med frihet
Friheten med orientering

/Hugo Segerström

Dikt 17

Orientering får en att känna sig glad och lycklig,
det får en att tänka tillbaka på allt roligt som har inträffat i ens liv.
Orientering får en att känna sig trygg i sig själv.

Orientering är en passion och en livsstil.
Att springa ut i skogen och höra sina andetag bli tyngre och tyngre är härligt och tankarna väcker liv.
Orientering har allt som man vill uppleva i ett liv.

/Erik Strömbäck

4 kommentarer:

  1. min röst går iaf till Jacob Ahlström :D
    //Andreas

    SvaraRadera
  2. HAHA, jag diggar dikt nummer 6 också! Humor!

    SvaraRadera
  3. Fredriks var ju bäst!!!!
    Juryn sugeeeeer
    muuuuuu

    //Mozart
    sök på theholybrick på youtube:p <3

    SvaraRadera
  4. HaHaHa dikt 7 måste publiceras i Skogssport!

    SvaraRadera